Starbucks

Ett forsok att passa in I det amerikanska samhallet var fran min sida att ga pa Starbucks. Denna mysiga kedja dar man fikar, far en pappmugg med sitt namn pa med valfri dryck. Jag, Malin och Hanna hade efter en lang promenad och nagra minuters bussfard antligen kommit for att avnjuta en kopp varmt te.
Men det visade sig att jag inte riktigt klarade av det dar. Med andra ord gjorde jag ungefar all fel man kan gora pa ett Starbucks.

Forst och framst ville jag kopa med mig en frasig "To go-mugg" i plast hem till Sverige for 12 dollar, sa jag gar lite tufft fram till kassan med min fina mugg for att betala. Val framme sa berattar jag for killen i kassan att jag ocksa ska ha en "grande green tea" han ler och tar min nya fina mugg(for att ta betalt tror jag). Jag ger honom en 20 dollarssedel och ler tillbaka tankandes; oj vad trevliga de har amrikanerna ar! Sedan fragar han vad jag kommer fran och stolt skiner jag, Miss turist upp: -Sweden! Killen bakom kassan skiner upp annu mer och borjar prata svenska med mig. For chockad for att svara tackar jag och tar emot min vaxel, men med ett stort leende pa mina lappar.

Pa Starbucks far man stalla sig lite pa sidan och vanta pa sin dryck, sagt och gjort star jag dar brevid Hanna ivrigt vantandes. Tydligen sa fyller de min nya frana "To go-mugg" med te men det bryr jag mig inte om utan tar glatt emot den, valdigt nojd med mitt kop. Det anda som forvanar mig ar att den ar as tung! Jag kunde da inte forsta hur lite te kunde vaga sa mycket och sen borjar jag rakna min vaxel. Tyckte det var ovanligt mycket sedlar jag fick tillbaka med tanke pa mitt kop och jag kommer fram till att jag fatt 16 dollar for mycket. Nar jag sedan ska smaka mitt te vill jag bara spotta ut det.... Det ar kallt! Mitt goda grona te som skulle varma min denna kyliga eftermiddag ar gront iste.
Tydligen sa maste man saga till har att man vill ha det varmt annars antar de att det e kallt som galler, as lojlig enligt mig men det kan ju vara for att jag kommer fran kalla Sverige. Alla skrattar at mig men jag gladjs att jag ialla fall fatt mig lite extra dollar i fickan. Malin konstaterar hela fenomenet:

"Amelia ar otrolig! Hon gar in pa en Starbucks lite osaker pa sin engelska men fast killen i kassan pratar svenska lyckas hon inte fa nagot ratt.. Fel te, fel mugg, fel betalning och massa missforstand!"
 
Men det var val anda inte mitt fel att killen trodde att den snygga "To go-muggen" var min egen och att han inte fattade att jag ville ha varmt te. Okej jag kunde ju ha sagt allt detta pa mitt modersmal som han forstod(kom pa detta lite forsent och skulle ju vara pinsamt och komma tillbaka och papeka det). Men det jag fatt ut av dagens aventyr ar att Starbucks ar ett bra stalle aven om de gor varldens acligaste iste.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback