Nyskapare, trendorakel och stilguru

Vi hade nationella prov i svenska idag och uppgiften var att skriva en blogg om den moderna människan och trendskapare. Pga att det var en blogg som skulle skrivas passar det väl utmärkt att publicera en del av den här i min egen blogg.

Hur väljer jag vilka kläder som jag ska sätta på mig? Ja hur gärna jag än vill påstå att det är en självvald handling så vet jag att är det en lögn. Jag är precis som alla andra, slavar. Man vill vara den där coola tjejen som kommer med något unikt som ingen annan har, ja en trendskapare. Men alla påverkas vi av media och framför allt de där kända trendmedvetna kändisarna. För vad skulle man inte ge för att ha Paris Hiltons look? Eller Victoria Beckhams perfekta utstyrsel, sen tror jag inte många skulle tacka nej till att gå i Nicole Richie´s kläder. Jag skäms att säga det, men sanningen är hård och vi är slavar under modevärlden.

 

Nu för tiden behöver man inte ens vara ”känd för något” för att vara en trendsättare, titta bara på de exempel jag tog här ovan. Fru till en fotbollspelare och döttrar till kända män men ändå skulle miljoner kvinnor mörda för att vara som de. För kommer Paris Hilton i en gul, kort klänning med puff ärm så vill alla ha just en gul, kort klänning med puff ärm. Det är så lätt för dem att skapa en trend som sen resten av världen mer än gärna hänger på. Jag tycker det är sjukt, men de här stilguruerna ser alltid så perfekta ut och vill vi inte alla egentligen vara de?!  De är rika, berömda, har världens snyggaste partner, snygga kläder och allt annat man kan önska sig. Om de är lyckliga eller inte spelar ingen roll, för från utsidan kan det inte bli bättre.


 
   

 

Och första steget att efterlikna dem måste ju ändå vara att klä sig som dem. På detta sätt bildas trender, vi vanliga människors sätt att komma närmare kändisarnas gitter och glamour. Bra eller dålig kan man fråga sig, men det är den moderna människans sätt att leva. Trender kan egentligen uppkomma på 1000 olika sätt, men strävan efter att klä sig som kändisarna är en av de största. De bildar ideal som alla mer eller mindre följer.     

 

Men trender kan uppkomma på andra sätt, det måste inte vara en känd media person som sätter igång dem. Det kan vara den där killen som en dag kom på hur tufft det var att ha kepsen bak och fram. Idag kan man fråga sig hur han gjorde för att kläcka ideén och då samtidig förundras att en hel värld tog efter honom. Vem vet det kanske bara var en slump? Många trender kan nog ha de sjukaste uppkomster som vi aldrig kan föreställa oss, men ändå så följer vi de slaviskt. Vem vet jag kanske startar en trend en dag, men jag tror det skulle vara lättare om min pappa varit känd och hetat Lionel Richie.          


// Melia


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har mer eller mindre rätt om trendhysterin, men vill verkligen tjejer se ut som Paris Hilton, Nicole Richie, Jessica Simpson? De är ju inte ens snygga (eller okej, Jessica är väl ganska het...) och deras kläder är fan så vulgära!

2006-11-14 @ 19:21:58
Postat av: melia

Haha jo i försig men på något sätt vill man väl ändå va som de:p

2006-11-22 @ 03:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback